KUNST x TECHNIEK

een STT toekomstverkenning

SCIENCE4ARTS: toekenning subsidies

Op advies van de Internationale Beoordelingscommissie heeft de Stuurgroep Science4Arts op 12 januari 2012 besloten de volgende projecten die ingediend zijn voor Science4Arts te subsidiëren:

Prof. dr. J. (Joris) Dik, TU Delft / dr. P. (Petria) Noble, Mauritshuis

Nieuw licht op Rembrandt: door de verflagen heen

Onder de verflagen van meesterwerken ligt een zee aan informatie verborgen: tekeningen, eerste aanzetten, veranderde composities, soms zelfs hele andere schilderijen. Daarnaast kunnen de bovenste verflagen sporen van slijtage en verkleuring vertonen. Joris Dik ontwikkelt nieuwe methoden om door de verflagen van meesterwerken, en met name de latere werken van Rembrandt van Rijn, heen te kijken. Daarbij maakt hij onder andere gebruik van de deeltjesversneller Synchrotron Soleil. In tegenstelling tot de huidige technieken moet de nieuwe methode die in dit project centraal staat het mogelijk maken om alle gebruikte materialen te herkennen en te zien hóe ze gebruikt werden. Zo is te achterhalen hoe een schilderij is veranderd in de loop der eeuwen, en waarom.

Prof. dr. P.D. (Piet) Iedema, UvA / dr. A. (Annelies) van Loon, Mauritshuis

Veranderende verf en de gevolgen voor conservering, het presenteren en bewaren van Van Eyck tot Mondriaan

Het PAinT-project ontrafelt waarom schilderijen verkleuren, barsten of op een andere manier slachtoffer zijn van de tand des tijds. Welke chemische processen veroorzaken de veranderingen in olieverfschilderijen? En hoe zorgen restauratoren ervoor dit schilderijen niet nog verder verslechteren? In dit project worden verschillende Nederlandse en Vlaamse schilderijen onder de loep genomen, van Van Eyck, Vermeer en Van Gogh tot Mondriaan. Het team zal de meesterwerken niet aan experimenten onderwerpen, maar gebruik maken van verfreconstructies. Met computermodellen kan vervolgens onderzocht worden hoe verf zich kan gedragen onder verschillende omstandigheden.

Prof. dr. M.E.R.G.N. (Maarten) Jansen, Universiteit Leiden / Prof. dr. ir. A. (Andreas) Schmidt-Ott, TU Delft

Gedeeld verleden: Mexicaans beeldschrift

Een zestiende-eeuws Mexicaans beeldverhaal gemaakt door het Midden-Amerikaanse volk de Mixtec stelt onderzoekers voor raadsels. Het beeldverhaal beschrijft de heersende dynastieën en de mythes rond hun hoogtijdagen in de zes eeuwen voor de komst van de Spaanse veroveraars. Het manuscript is één van de weinige overgebleven beeldverhalen – de rest werd door de veroveraars vernietigd – maar herbergt nog een verrassing: onder de nu zichtbare tekeningen zijn nog oudere tekeningen ontdekt. Tot nu is echter niemand erin geslaagd de onderliggende lagen bloot te leggen zonder het bestaande werk te beschadigen. Dit onderzoek streeft ernaar om dat mogelijk te maken.

Prof. dr. E.O. (Eric) Postma, UvT

REVIGO: REassessing VIncent van GOgh

De schilderijen van Vincent van Gogh zijn door de jaren flink verkleurd. Maar hoe waren ze ooit bedoeld? Dat kunnen we in beeld brengen met digitale reconstructietechnieken gebaseerd op grondige studies van de gebruikte kleuren. En vinden we de werken van Van Gogh eigenlijk wel mooi in de originele kleuren?

Dr. ir. H.L. (Henk) Schellen, TU/e / Dhr. P.H.J.C. (Paul) van Duin, Rijksmuseum

Het ideale duurzame klimaat voor houten panelen

Materialen als textiel, papier en hout kunnen flink te lijden hebben onder vochtige omstandigheden. Ze kunnen krimpen, afbladderen of kromtrekken. Het controleren van het binnenklimaat van tentoonstellingsruimtes is daarom erg belangrijk. Maar het kost veel energie en geld om de vochtigheid in een ruimte tot in detail te beheersen. Henk Schellen en zijn team onderzoeken aan de hand van onderzoek naar houten panelen of de huidige strenge eisen wel echt nodig zijn en of er betere richtlijnen zijn op te stellen.

Prof. dr. C.J.M. (Kitty) Zijlmans, UL / Drs. T.H.C. Visser, Stedelijk Museum Amsterdam

Foto’s voor de toekomst

Hoe kunnen foto’s en fotografische kunstwerken waarin ook nog eens verschillende technieken zijn gebruikt, goed bewaard worden? Is het te voorkomen dat ze verkleuren? Over het bewaren en conserveren van schilderijen is veel kennis vergaard, maar hoe om te gaan met de fotokunst van de laatste decennia is nog nagenoeg onbekend. Met dit onderzoek hoopt het team van chemici, conservatoren en kunsthistorici daar verandering in te brengen voor het te laat is. Onderwerp van onderzoek is onder andere hoe de in één kunstwerk gebruikte materialen elkaar beïnvloeden.”

BRON: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_8ASETA

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: